Nasi regionalni przedstawiciele w Ameryce Północnej spędzają dużo czasu w terenie, odwiedzając dealerów i upewniając się, że ich systemy odsłuchowe są gotowe do pracy. W Anglii Rob Hunt dokonuje cudów, odwiedzając tamtejszych dealerów, a także niektórych klientów z wyższej półki. Niesamowitym specjalistą w zakresie konfiguracji i łączenia na rynkach międzynarodowych jest Kirill Nenarokomov, wspierający naszych dystrybutorów i ich klientów.

Z tych setek wizyt każdego roku wyłaniają się pewne wzorce. Pomyśleliśmy, że zarówno dotychczasowi właściciele, jak i ci, którzy dopiero co kupili swoje subwoofery REL-a, mogliby zobaczyć, jakie są powtarzające się błędy konfiguracji, aby mogli ich uniknąć i tym samym uzyskać lepszy dźwięk. Pierwsza wskazówka dotyczy głównie modeli, które mają połączenie wysokopoziomowe (kabel o długości 10 metrów z czarno-niebieskim złączem na jednym końcu). Właściciele serii HT mogą tę część pominąć i przejść bezpośrednio do drugiej wskazówki.

Wskazówka 1

Najczęstszym błędem jest ustawienie, w którym a) zwrotnica została ustawiona zbyt wysoko i b) wzmocnienie jest zbyt niskie. Zazwyczaj występują one razem, ponieważ ten drugi błąd ma na celu zrównoważenie efektu pierwszego. Łatwo do tego doprowadzić, ponieważ nowi właściciele nie są przyzwyczajeni do brzmienia prawdziwego subwoofera, często więc podkręcają zwrotnicę na tyle wysoko, aby mogli ją „słyszeć” (najczęstsze wyjaśnienie). Oznacza to, że słyszą średni i wyższy bas „tak jak z głośnika”. Jest więc bardzo prawdopodobne, że został on ustawiony o oktawę zbyt wysoko, aby prawidłowo wykonać swoją pracę. W ramach działań naprawczych zmniejszają wzmocnienie, aby zminimalizować efekt zbyt wysokiego ustawienia zwrotnicy.

Dlaczego to jest tak dużym problemem? Czy zmniejszenie głośności subwoofera (Gain) nie poprawia tego? Możesz tak myśleć, ale w rzeczywistości właśnie podwoiłeś powszechny błąd. Zmniejszenie głośności trochę pomaga, ale ponieważ nadal ludzie „chcą TO usłyszeć”, poziom basu wciąż jest trochę za mocny, a w dodatku pojawiają się tam dźwięki, które są zbyt wysokie. To powszechna pomyłka, dlatego gdy otrzymujemy e-maile mówiące o tym, że „bez względu na to, co próbuję, nie mogę ustawić mojego REL-a. Co robię źle?”, natychmiast wiemy, w czym problem.

Pro Tip 1: Po pierwsze, zauważ, że każda gałka ma małe zapadki i kiedy nią kręcimy słychać „kliknięcia”. Ludzie doświadczeni w konfiguracji subwooferów REL-a zwracają szczególną uwagę na liczbę kliknięć, ponieważ są one jak przysłowiowe ziarna w bajce, pozwalając znaleźć drogę do domu.

Pro Tip 2: Jak zawsze, użyj ścieżki nr 4 z płyty CD ze ścieżką dźwiękową do filmu „Sneakers”. Delikatnie uderzany koncertowy bęben generuje głębokie impulsy basowe, pozwalające na szybką i łatwą pracę z regulacją ustawień.

Zresetuj wszystkie ustawienia, zajmuje to znacznie mniej czasu niż walka z niewłaściwymi wynikami. Rozwiązanie to prawie nie zajmuje czasu. Zacznij od obrócenia WSZYSTKICH gałek w zwrotnicy (Crossover) w dół, aż do dolnego ogranicznika. Zrób to samo z ustawieniem Gain (wzmocnienie), aż nie będziesz słyszał żadnego dźwięku (i być może pomyślisz, że piszący te słowa jest idiotą). Zacznij od zwiększenia wzmocnienia na tyle wysoko, aby można było usłyszeć basy pasujące do wyjścia głośników głównych (przednich). Nie martw się, że częstotliwość może być ustawiona trochę za nisko i że jeszcze nie uzyskałeś idealnego brzmienia. W naszym przykładzie załóżmy, że teoretyczne ustawienie wzmocnienia wynosi 12 kliknięć w stosunku do najniższego ustawienia (myśl o wzmocnieniu jako o regulacji głośności, ale jego jedynym celem jest umożliwienie dopasowania wyjścia [wzmocnienia] twojego nowego REL-a do głośników głównych).

Zatrzymaj się na kilka chwil i dwukrotnie sprawdź ustawienie fazy (Phase) za pomocą małego przełącznika, który przesuwa się w prawo i w lewo. Nieprawidłowe ustawienie fazy jest łatwym błędem do popełnienia, ponieważ jest ona powiązana – a dokładniej: wyprowadzona – z częstotliwości. Jeśli zmienisz ustawienie fazy z ustawieniem częstotliwości na, powiedzmy, 16 kliknięć w ustawieniu zwrotnicy, ale ostateczne okaże się, że ustawienie zwrotnicy jest idealne przy zaledwie 11 kliknięciach, całkowicie możliwe jest, że faza została ustawiona nieprawidłowo. Dlaczego?

Prawidłowe ustawienie fazy ma dla brzmienia subwoofera kluczowe znaczenie, ponieważ wykonane nieprawidłowo oznacza różnicę między membraną bębna basowego, która wciągana jest do środka, zamiast eksplodować na zewnątrz. W praktyce oznacza to, że głębokie pulsacje basu subwoofera, które muszą poruszać się identycznie z ruchem głośnika niskotonowego Twoich przednich kolumn, będą z nimi walczyć. W naszym przykładzie głośnik niskotonowy w głośnikach głównych porusza się (prawidłowo) na zewnątrz, a jeśli faza twojego subwoofera jest ustawiona nieprawidłowo, twój nowy REL może kasować energię basu z systemu. Kilka szybkich ruchów w przód i w tył (spróbuj zsynchronizować to z rzeczywistym głębokim pulsem basu w uderzeniach perkusji), a szybko usłyszysz, które ustawienie zapewnia odpowiednio głęboką energię basu.

Pro Tip: Jeśli nie możesz usłyszeć, która pozycja przełącznika jest idealna, przesuń gałkę Gain w górę lub w dół – w górę, jeśli głośność głośnika jest zbyt niska lub w dół, jeśli dźwięk jest przytłaczający. Ważne jest, aby poziom basu z głośników głównych i subwoofera był bardzo blisko siebie, bo wtedy ustawienie fazy jest oczywiste. Uff, kto wiedział, że przełącznik Phase może zepsuć naszą ciężką pracę z ustawieniami Gain i Crossover…

OK, powyższe ustawienie powinno zająć może 5 minut, nie więcej. Teraz powoli zacznij zwiększać poziom odcięcia zwrotnicy (gałka Crossover) o 1 kliknięcie na raz. Jeśli subwoofer zaczyna grać wyraźnie głośniej i zaczyna zagłuszać głośniki główne, zmniejsz ustawienie wzmocnienia o jedno lub dwa kliknięcia, aż zostanie przywrócona odpowiednia równowaga między kolumnami a REL-em. Kontynuuj podnoszenie częstotliwości odcięcia zwrotnicy, aż tonalność i tekstura basu z subwoofera będzie pasowała do brzmienia głośników głównych. Następnie celowo podkręć zwrotnicę o kilka kliknięć wyżej miejsca, w którym uważasz, że połączenie jest idealne. Robi się to po to, aby upewnić się, że Twój umysł Cię nie zwodzi. Przy 2-3 kliknięciach za wysoko powinieneś zacząć myśleć, że twój system brzmi jak złe nagłośnienie w samochodzie. Teraz zmniejsz ustawienie Crossover, aż uznasz, że osiągnąłeś prawie idealne ustawienie. W tym momencie masz zasadniczo cztery możliwości: przeklikaj to ustawienie w górę lub w dół o 1 kliknięcie w dowolnym kierunku (2 opcje) lub przesuń ją o 1 kliknięcie w górę lub w dół (2 opcje).

Wskazówka: Kiedy zwrotnica jest ustawiona o 1 kliknięcie za nisko, dźwięk będzie miał subtelnie ostre krawędzie i będzie trochę zbyt „cienki”, zbyt „lekki”. Kiedy ustawiona jest za wysoko, muzyka nabiera ciepłego, lekko niechlujnego charakteru, który można określić jako ciemny. Problem ze wzmocnieniem jest bardziej oczywisty, jeśli pobłądzimy i ustawimy je o jedno kliknięcie za wysoko. Jeśli rzeczywiście tak jest, łatwo jest je zmniejszyć. Ale jeśli zostawisz je zbyt nisko, może to dać nieprawidłowe wyniki, kiedy ponownie zaczniesz walczyć z kontrolą zwrotnicy, a z tym łatwo się pomylić.

Finalna wskazówka: Jeśli gałka Crossover jest ustawiona znacznie powyżej godziny 10 – około 13-15 kliknięć, prawdopodobnie popełniasz błąd.

Wskazówka 2

Wybaczcie mi to, że się tak cholernie rozgadałem na temat klasycznych suwbooferów REL-a, opartych na wejściu wysokopoziomowym. Dla was, chłopaki z modelami HT, najczęstszym błędem jest ekstremalna wersja błędów podanych we wskazówce nr 1. Często obserwujemy, że gałki Crossover ustawione są WSZYSTKIE na maksa, podobnie gałki Gain, które również WSZYSTKIE ustawiona są do góry. To, że wasze subwoofery nie wybuchają pierwszego dnia, świadczy o wytrzymałości naszych konstrukcji…

Zacznij od zminimalizowania ustawień gałek Gain i Crossover i wypróbuj coś, co robi niewielu poza najbardziej doświadczonymi słuchaczami. Odłącz (czarny) przewód od obydwu głośników głównych i owiń taśmą izolacyjną ich widełkowe lub bananowe końcówki, aby upewnić się, że nie spowodujesz przypadkowego zwarcia i przepalenia bezpiecznika lub, co gorsza, uszkodzenia wzmacniacza. Zabieg ten spowoduje odłączenie głośników, dzięki czemu skupisz się TYLKO na subwooferze.

Następnie odtwórz znany ci, głośny fragment z efektami specjalnymi i zacznij zmieniać kontrolę wzmocnienia (Gain) w kanale .1/LFE. Słyszysz głęboki bas? Czy dużo się go wydobywa się z twojego subwoofera, gdy (powoli) zwiększasz poziom? Świetnie, masz pozwolenie na jego finalne dostrojenie. Jeśli NIE słyszysz niskiego basu, który zaczyna pojawiać się niemal natychmiast po podniesieniu poziomu wzmocnienia, dalsze obracanie pokrętłem Gain nie spowoduje, że z subwoofera będą się wydobywać niskie dźwięki. Zamiast tego, obracając WSZYSTKIE gałki do góry gwarantujesz sobie, że gdy z płyty odtworzony zostanie potężny bas, uszkodzisz swój nowy subwoofer. Wyłączając głośniki, możesz usłyszeć, czy bas efektów specjalnych jest rzeczywiście wysyłany do subwoofera. Większość nie zdaje sobie sprawy z tego, że – zwłaszcza w przypadku ustawienia „Large” w menu ustawieniu głośników – sygnał jest obecny na połączeniu subwoofera (LFE) tylko wtedy, gdy odtwarzacz Blu-ray (lub DVD) wykryje specjalny sygnał – normalnie w kablu subwoofera nie płynie żaden sygnał. W takim przypadku ciągłe zwiększanie wzmocnienia nie daje żadnych efektów i spowoduje uszkodzenie subwoofera, gdy sygnał w końcu się w nim pojawi.

Błąd nr 2 w przypadku miłośników kina domowego: Podkręcanie wzmocnienia do samego końca nie jest dostrajaniem, tak samo jak ciągłe przyciskanie pedału gazu do podłogi nie jest „jazdą”. Kino domowe to świetna zabawa, ale znalezienie praktycznych ograniczeń Twojego systemu jest kluczem do długoterminowej przyjemności płynącej z jego działania. Poeksperymentuj bez subwoofera. Wybierz rozdział filmu, który będzie trudnym testem dla systemu i powoli, ostrożnie zwiększaj głośność, aż dźwięk będzie na krawędzi zniekształceń. Zatrzymaj się. Teraz podłącz subwoofer i zagraj ten sam fragment, ponownie zwiększając powoli wzmocnienie subwoofera. Przestań go podkręcać, gdy znajdzie się na samym skraju zniekształceń (ten brudny dźwięk, który brzmi jak stary efekt gitarowy Fuzz Face). Zatrzymaj się, jest już tak głośno, na ile system i subwoofer są w stanie wytrzymać. Wskazówka: Regulacja wzmocnienia (Gain) prawdopodobnie nie powinna być ustawiona w znacznie wyższym poziomie niż na godzinę 1.

Błąd nr 3: Całkowite przekręcenie gałki zwrotnicy (Crossover) w górę tak naprawdę pogarsza jakość dźwięku. Dlaczego? Amatorzy myślą, że podkręcenie wszystkiego do końca da im najgłośniejszy bas. Ze zdziwieniem dowiadują się, że w rzeczywistości gwarantuje to znacznie mniej niskiego basu i że ich subwoofer zepsuje się znacznie wcześniej. A przecież, niezależnie od tego, czy naprawdę to rozumiesz, czy nie, głęboki bas jest PRAWDZIWYM powodem, dla którego kupiłeś subwoofer. To właśnie najgłębszy bas wytwarza wszystkie te wspaniałe efekty specjalne w filmach, a nie jego średni i wyższy zakres – dla subwoofera to śmieci, które utrudniają zrozumienie tego, co ludzie na ekranie mówią.

Gdy już znasz maksymalne ustawienie wzmocnienia, ponownie odtwórz tę samą scenę, powoli i ostrożnie zwiększając ustawienie Crossover. Uwaga: Każde ustawienie zwrotnicy wyższe niż na godzinę 1 na tarczy tego elementu sterującego oznacza, że jest ono zbyt wysokie. W większości przypadków ustawienie go między godziną 10 a 1 wytworzy największą, najgłośniejszą i najlepszą kombinację basów kina domowego. Ale uwaga: im wyżej ustawisz gałkę Crossover, tym bardziej będziesz musiał obniżyć ustawienie Gain. Dlaczego? Ponieważ im szerzej otworzysz zwrotnicę subwoofera, tym więcej sygnału do niego przychodzi. Wyższe ustawienia zwrotnicy pozwalają na coraz wyższe odcięcie częstotliwości, dlatego głośność musi być ściszona, w przeciwnym razie subwoofer zostanie przesterowany.

OK. – równie ważne, jak w przypadku basu efektów specjalnych w kinie domowym, ważne jest, aby ustawić fazę (Phase) przy dość niskim ustawieniu zwrotnicy. W przypadku kina domowego najlepiej ustawić fazę na początku strojenia, a następnie dwukrotnie ją sprawdzić, gdy masz już pewność, że wzmocnienie (Gain) i zwrotnica (Crossover) są ustawione prawidłowo. Odtwórz ponownie swój ulubiony utwór testowy i gdy wszystko się rozkręci, przesuń przełącznik fazy w przód i w tył. „Głośniej” znaczy w tym przypadku „lepiej”, więc nie przekombinuj tego.

Ciesz się muzyką i kinem. Każdy znajdzie w nich coś dla siebie.