Pozbądź się przydźwięku

Poniższy post jest kompilacją artykułów i filmów instruktażowych, które mają pomóc Ci zidentyfikować, zrozumieć i rozwiązać problemy z brumieniem i szumem (przydźwiękiem) w systemach wykorzystujących subwoofery REL.

Po pierwsze, należy zrozumieć różnicę pomiędzy przydźwiękiem (głęboki, czysty, ciągły niski dźwięk) a szumem (ostrym, nieprzyjemny dźwięk) w odniesieniu do systemów audio. Przydźwięk jest spowodowany albo słabej jakości uziemieniem, użyciem prawidłowego uziemienia w nieuziemionym systemie, albo obecnością różnych gałęzi uziemienia w tym samym systemie. Nazywa się to „pętlą masy”.

Wszystkie tradycyjne subwoofery REL wyposażone w wejście wysokopoziomowe wykorzystują konwencjonalne, 3-bolcowe uziemione gniazdo prądu przemiennego (sieciowego). We wszystkich seriach HT, a także w naszym nowszym modelu Classic, zastosowano wzmacniacze pracujące w klasie D z prostym, podwójnie izolowanym układem, który nie posiada prawdziwego uziemienia (połączenie 2-bolcowe). Obie te opcje sprawdzają się równie dobrze i można je z sobą łączyć w systemach REL 3D.

Problemy powodujące powstawanie uziemienia mogą mieć różne przyczyny. Ważne jest, aby zrozumieć, że w pełni uziemiony subwoofer (przy użyciu 3-bolcowego kabla zasilającego) w innym systemie 2-bolcowym zawsze spowoduje buczenie uziemionego subwoofera. Dzieje się tak dlatego, że (3-bolcowy) subwoofer w tym systemie znajduje się najbliżej masy (tzw. „ziemi”), a sygnał przydźwięku podąża ścieżką najmniejszego oporu.

RELtip™:

We wszystkich przypadkach pierwszą rzeczą, którą trzeba sprawdzić jest to, czy przydźwięk występuje na każdym wejściu. Często klienci dzwonią i mówią, że coś im brumi, ale po kilku dodatkowych pytaniach przyznają, że buczenie słychać tylko na jednym wejściu, najczęściej w systemie telewizji satelitarnej lub kablowej. Poszukaj artykułu o transformatorze izolującym masę wyprodukowanym przez legendarną firmę Dean Jensen Company (wykonali niesamowite transformatory mikrofonowe używane we wszystkich wielkich nagraniach rockowych, popowych oraz rhythm and blues).

Jeśli przydźwięk występuje tylko wtedy, gdy odtwarzasz płyty powyżej określonej głośności… to nie jest przydźwięk, a problem mający swoje źródło w lekkim, nieodprzęgniętym gramofonie. Często jest to odbierane jako dudnienie i staje się coraz głośniejsze, dopóki nie zmniejszysz siły głosu. Pomyśl o tym w ten sposób: wkładka gramofonowa jest jak bardzo czuły mikrofon. Gramofony naprawdę odtwarzają pełne pasmo, nawet częstotliwości subsoniczne. Ostatecznie energia pochodząca z systemu przemieszcza się przez podłogę do gramofonu i kończy w postaci wibracji wychwytywanych przez igłę. Nie bez powodu zaprojektowano gramofony z zawieszeniem sprężynowym: izoluje ono ramię, zapobiegając sprzężeniu zwrotnemu. Gramofony, które opierają się wyłącznie na nóżkach izolujących gramofon, nie poradzą sobie z energią przechodzącą przez podłogę. Krótko mówiąc, aby rozwiązać ten „problem”, potrzebujesz lepszej izolacji.

Te i inne problemy i to, jak sobie z nimi radzić opisano w poniższych artykułach i filmach. Mamy nadzieję, że te wskazówki pomogą Wam, naszym klientom, znaleźć źródło wszelkich problemów i je rozwiązać.

Ciesz się muzyką (i filmami!)