Właściwa konfiguracja subwooferów s serii HT Mk II
Skonfiguruj właściciwe nowe subwoofery HT/1205 Mk II i HT/1003 Mk II, a otrzymasz kino domowe, które zapewni naprawdę wyjątkowy dźwięk, jednocześnie oferując uderzenie i atak, charakterystyczne tylko dla niesamowicie szybkich przetworników, oraz bas, który schodzi naprawdę GŁĘBOKO. W przypadku HT/1205 20 Hz odtwarzane jest tylko o 4 dB ciszej, a 24 Hz brzmi dokładnie tak, jak powinno brzmieć. Wszystko to otrzymujemy w wyrafinowany sposób, bez sztuczek, bez oszukiwania z korekcją cyfrową, w całkowicie analogowym układzie.
Nowe wersje Mk II naszej serii HT są absolutnie niezwykłe i znajdziemy w nich niektóre z naszych najlepszych i najnowszych technologii. Wykonaj porządnie konfigurację (mówię do tych z Was, którzy korzystają z nich głównie w kinie domowym), a okażą one lepsze od dowolnych modeli konkurencji w przedziale 1500–3000 USD, a nawet powyżej. Jeśli zaufasz wszystkim tym „doradcom” zajmujących się słabej jakości kinem domowym, znikną moc i uderzenie basu, jakie one zapewniają. Zastąpisz to jednostajnym dźwiękiem i basem, który nie będzie grał tak mocno, jak jest w stanie zagrać. Na szczęście jesteśmy tutaj, aby podzielić się z Tobą wiedzą o tym, jak to zrobić w dobry sposób.
- Użyj zwrotnicy REL do wykonywania ciężkich zadań, a nie zwrotnicy w amplitunerze AV. Ustaw w nim odcięcie basu na 200 Hz.
- Nigdy nie ustawiaj zwrotnicy REL poza pozycję na godzinie 1 (24 kliknięcia). Ustawiając ją poniżej tego progu posłuchaj, czy w dźwięku osiągnąłeś właściwą równowagę pomiędzy potężnymi eksplozjami a dźwiękiem ze zbyt dużą ilością wyższego (dudniącego) basu.
- Jeśli zignorujesz punkt 2. pamiętaj, że nie tylko skończy się to gorszą jakością dźwięku, ale także ograniczysz najwyższy poziom wyjściowy, do jakiego są zdolne subwoofery z serii HT.
- Skieruj subwoofer w stronę miejsca odsłuchu. Subwoofer ustawiony na wprost rzadko kiedy brzmi dobrze, ponieważ narażamy się w ten sposób na ograniczenie ataku i głębokiego basu. Ustawiony na wprost wygląda ładnie, ale brzmi okropnie.
- Znajdź fragment filmu z najmocniejszą ścieżką LFE, jaki masz w swojej kolekcji, podkręć resztę systemu tak głośno, jakbyś go używał (uważając, aby niczego nie spalić) bez subwoofera, a następnie odtwórz tę scenę ponownie i zwiększ głośność subwoofera HT do maksymalnej głośności, jaką może on obsłużyć przy tej samej głośności systemu. W razie potrzeby zmniejsz głośność, aby zachować zdrowie psychiczne swojej rodziny i sąsiadów.
A. Nie powinieneś korzystać z systemu zarządzania basem w amplitunerze. Ustaw wyjście LFE w AVR na 200 Hz i zostaw je w spokoju. W żadnym wypadku nie należy polegać na zwrotnicach w amplitunerach AV. Producenci amplitunerów AV muszą myśleć o szerokim kręgu odbiorców. Ale jeśli kupiłeś subwoofer REL, oznacza to, że chcesz od życia czegoś więcej. Coś lepszego. Jedynym zadaniem REL-a jest budowanie możliwie najlepszych subwooferów. Ilość i intensywność pracy włożonej przez nasze zwrotnice subwoofera w oddanie pociągnięć miotełek uderzających w talerze perkusji i migoczących w powietrzu jest wręcz szalona. Jeśli się pomylimy, cały system nas zawiedzie. Kto uważa, że producenci amplitunerów AV odsłuchują muzykę przy takich poziomach? – Ja też tak nie sądzę.
B. AVR oferują 4-5 podstawowych punktów odcięcia częstotliwości. To tak, jakby kupić samochód i usłyszeć, gdy wręczają ci kluczyki: „No dobrze, powinieneś wiedzieć, że może on jeździć tylko z 4–5 prędkościami”. Co? „Tak, w naszym najnowszym modelu możesz jechać tylko z następującymi prędkościami: 40 mil na godzinę, 80 mil na godzinę, 120 mil na godzinę, 150 mil na godzinę i 200 mil na godzinę”. REL umożliwia precyzyjne wysterowanie subwoofera w zakresie od 20 do 200 Hz.
Porada REL-a: Wejdź do menu amplitunera AVR i wybierz opcję „Konfiguracja”, następnie przejdź do opcji „Konfiguracja głośników” i wybierz opcję „Duży” (Large) – jeśli masz przyzwoite głośniki o częstotliwości schodzącej do około 50 Hz, a często zapewnia to nawet wysokiej jakości dwudrożny głośnik z przetwornikiem 170 mm. Ustaw w amplitunerze AV wyjście sygnału dla subwoofera amplitunera na „LFE+Main”, co oznacza, że głośniki będą mogły uczestniczyć w odtwarzaniu basu, zgodnie z zamierzeniami Pana Boga i Raya Dolby, którego zespół w Dolby Labs wynalazł współczesne kino domowe. Aby było ono tak wciągającą formą sztuki, jaką powinno być, bas musi pochodzić z kanałów powiązanych z obrazami pojawiającymi się na ekranie. Jadący bezpośrednio na ciebie czołg powinien być wspierany przez wysokiej jakości kanał centralny ustawiony na „Duży” (a w idealnym świecie powinien współpracować z subwooferem REL przez łącze wysokopoziomowe). Samolot nadlatujący znad Twojego prawego ramienia, a następnie prujący przez ekran oznacza, że prawy głośnik surround powinien być w stanie oddać przyzwoitą ilość basów, następnie przejść do kanału centralnego i na koniec do lewego głównego głośnika, zanim zniknie z ekranu.
C. Ustawienia zwrotnicy. Nie przekraczając godziny 1 (24 kliknięcia w HT/1510, HT/1003 lub 1205 Mk II) w naszej zwrotnicy, masz dostęp do ustawień znacznie wykraczających poza najwyższe ustawienia częstotliwości, jakie kiedykolwiek uznaliśmy za konieczne podczas korzystania z głośników o przyzwoitej jakości. Przekraczając to ustawienie, każesz REL-owi wytworzyć częstotliwości przechodzące w środek pasma, co sprawia, że dźwięk zacznie dudnić i co spowoduje, że pomieszczenie zacznie sprawiać problemy. Co gorsza, ponieważ odtwarzasz dźwięk zbyt wysoko w paśmie, ilość energii, którą wzmacniacz musi wzmocnić (aby wytworzyć coś, co ostatecznie brzmi gorzej) jest marnowana na średnicę, a nie na bas. To z kolei powoduje uruchomienie naszych obwodów ograniczających głośność, które zmniejszają maksymalną możliwą moc wyjściową. Bogate doświadczenie w tej dziedzinie mówi nam, że w przypadku większości systemów i w większości pomieszczeń ustawienie zwrotnicy na godzinę 12 (20 kliknięć), lub nieco mniej, jest tym optymalnym.
D. Dogięcie. W ostatnich latach powszechną praktyką stało się dogięcie subwoofera do środka, na miejsce odsłuchu, ponieważ skutkuje to większą sceną dźwiękową, lepszym atakiem i głębszym basem. Posłuchaj uważnie muzyki, gdy ustawiasz subwoofer, ponieważ nie jest to tak proste, jak może się wydawać. Kiedy powoli doginasz subwoofer kierując go na miejsce odsłuchu uważnie słuchaj elementów o których mówiliśmy powyżej. Wątpliwym rozwiązaniem jest również umieszczenie subwooferów po obu stronach stolika. Czasami działa to dobrze, czasami nie. Jeśli nie jesteś w 100% usatysfakcjonowany ładnym, czystym wyglądem ustawionych prosto subwooferów, co zwykle skutkuje słabym dźwiękiem, bądź otwarty na próby umieszczenia ich bliżej przednich rogów pomieszczenia i skierowania do ich wewnątrz.
E. Ustawianie maksymalnego poziomu wyjściowego. Nie każdy musi osiągnąć maksymalny, bezpieczny dla zdrowia, poziom wyjściowy, jaki może obsłużyć jego system. Jeśli mieszkasz w niewielkim mieszkaniu lub małym domu na przedmieściach i zazwyczaj oglądasz ciurkiem cały sezon „Bridgertonów”, po prostu ustaw go tak, aby ładnie się komponował i abyś czerpał z niego przyjemność. Mercedes wcale nie jest mniej przyjemnym samochodem, jeśli rzadko przekraczasz w nim prędkość 70 mil na godzinę (113 km/h), ale miło jest wiedzieć, że jest bezpieczny i stabilny nawet przy prędkości 155 mil na godzinę (250 km/h). Jeśli chcesz wydobyć z naszych subwooferów ich maksymalny potencjał, to są wytyczne, jak możesz to zrobić.
Modele HT/Mk II gwarantują niesamowitą jakość dźwięku, wyjątkowo wysoki poziom i niezwykle głęboki bas. Krótko mówiąc, stanowią one podstawę najlepszych systemów kina domowego. To systemy, które wcale nie muszą być szalenie drogie, ale które można również zastosować w zaawansowanych układach REL HT/3D, obsługując za ich pomocą kina kosztujące nawet kilkaset tysięcy dolarów/funtów/euro. Pięknie skonstruowane, z fantastycznym designem i wykończeniem tradycyjnie zarezerwowanym dla naszych droższych linii, stanowią absolutnie kompletny pakiet. A teraz, dzięki kilku wskazówkom dotyczącym konfiguracji, będziesz w stanie lepiej wykorzystać ich niesamowite brzmienie. Dziękujemy, że zechciałeś zagłębić się w ten temat i dowiedzieć się czegoś nowego!