Rola tylnego subwoofera w REL-3D

Dla każdego, kto słyszał prawidłowo skonfigurowany system kina domowego REL 3D, w którym trójwymiarowa rzeczywistość dźwiękowa jest tak gęsta i namacalna, że ​​wydaje się prawie wyrzeźbiona z realnego materiału, a nie z czegoś eterycznego przestrzennej ni nie będzie już powrotu do przeciętnego zestawu kina domowego. Nauka tego, jak należy myśleć o budowie jednego z tego typu systemów, może wydawać się zniechęcająca, ale właśnie po to tu jesteśmy. Każdy, kto postrzega siebie jako stereofonicznego purystę lub purystkę wie, że gdy dochodzimy na szczyt obu tych form sztuki – stereo i kina- zbliżają się one do siebie znacznie bliżej niż wtedy, gdy mówimy o kinie domowym klasy hi-fi. Jaką rolę odgrywają subwoofery REL w tych systemach?

Dzisiaj przyjrzymy się roli subwoofera (-ów) współpracującego (-ych) z kanałami surround, gdy jest on używany w systemie kina domowego REL 3-D lub HT-3D. Rolą subwooferów Rear Channel REL jest przekazanie ogromnej trójwymiarowej przestrzeni w całej sferze, a nie blokowanie go tylko na dwuwymiarowym ekranie z przodu.

Zanim zagłębimy się w konfigurację tylnego subwoofera, przyjrzyjmy się różnicy między systemem REL 3-D i HT-3D. Koncepcyjnie różnica polega na tym, czy system jest zbudowany głównie w celu wywołania szoku i podziwu, czy też rozwiązania wszystkich niuansów filmów PLUS dostarcza scen z efektami. W przypadku systemu HT-3D ​​wszystkie subwoofery, z wyjątkiem subwoofera kanału centralnego, są oparte na serii HT (kanał centralny REL to zawsze taki, który oferuje wejście wysokopoziomowe). Z drugiej strony system REL 3-D składa się wyłącznie z subwooferów REL, które oferują wejścia wysokopoziomowe. Wybór między REL 3-D a HT-3D jest kwestią ograniczeń budżetowych i celów systemu. Ostatecznie jednak koncepcje, które omówimy w tym artykule, dotyczą obu typów.

Przyjrzyjmy się najpierw relacjom pomiędzy głównymi subwooferami REL i subwooferowi REL w kanale centralnym, aby ugruntować naszą wiedzę o tym, jak taki system działa. Głównymi głośnikami, które definiują klasę twojego kina domowego, są lewe i prawe przednie głośniki główne, to one są odpowiedzialne za przednią część sceny dźwiękowej. Subwoofery, które współpracują z nimi, pozwalają systemowi na oddanie skali i zapewniają właściwy balans tonalny.

Kanał centralny (zarówno głośnik, jak i subwoofer) jest podzbiorem dźwięków, które przekazują mnóstwo informacji, które odbierasz poprzez wzrok z pierwszego planu ekranu (używam terminu ‘ekran’, aby wyczarować kinowy obraz, ale może to być po prostu telewizor). Kiedy główne głośniki L-R są podparte brzmieniem jednego lub więcej subwooferów REL, dźwięk nabiera właściwej skali. Bez pasującego do nich subwoofera dedykowanego kanałowi centralnemu, połączonego przez wejście wysokopoziomowe, głośnik centralny po prostu nie będzie w stanie dostarczyć równie wielu informacji, aby stworzyć wiarygodne wypełnienie dużej sceny wykreowanej przez kombinację głównych głośników i subwooferów REL.

Wróćmy do głośników surround i subwooferów. Gdy przednia scena jest już ustalona i zakotwiczona przez główne głośniki i subwoofery REL, a kanał centralny i centralny subwoofer REL są odpowiednio umiejscowione i ustawione (co oznacza kąt nachylenia, a także dopasowanie wzmocnienia w amplitunerze AV lub procesorze AV ORAZ prawidłowo ustawione opóźnienie) efektem jest bardzo szczegółowa ściana dźwięku, którąmozna dopasować do nawet bardzo dużych ekranów. Ale skala dźwiękowa nadal jest w dużej mierze ograniczona do przedniej części sceny, czyli do ekranu. A przecież kino nabiera polotu i staje się naprawdę trójwymiarowe dzięki wprowadzeniu naprawdę dobrych głośników surround i współpracujących z nimi subwooferów REL Rear Channel.

REL-Tip 1: Nie kupuj głośników od dealerów lub producentów, którzy twierdzą, że głośniki surround muszą zejść tylko do 80-120 Hz. Aby dźwięk przestrzenny naprawdę działał, wymaga głębokiego basu, czystego przetwarzania do 50 Hz lub niżej, dlatego musimy wykreować bezszwowe połączenie między tylnymi głośnikami dźwięku przestrzennego a subwooferami REL. Ci z was, którzy są zapalonymi fanami dźwięku 2-kanałowego, rozpoznają te wskazówki – są one dokładnie zgodne z naszymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowej konstrukcji dowolnego systemu stereo z subwooferami REL.

Porada REL nr 2: Z mojego doświadczenia wynika, że ​​większość ludzi zdecydowanie woli parę dobrze ustawionych głośników z tyłu z odpowiednim subwooferem REL od mnóstwa głośników niskiej jakości wytwarzających irytujące dźwięki w każdym miejscu za nami. Świetny system 5.1 jest o wiele bardziej satysfakcjonujący niż przeciętny 11.2. Dokładnie ustaw sensowne głośniki surround, dodaj do nich subwoofer REL, a będziesz ustawiony na całe życie. Dodanie dodatkowych kanałów, jak w systemie 7 (przestrzennym 5.1+2), 9 (przestrzennym 5.1+4) lub 11-kanałowym z dodatkowymi REL-ami, może być niezwykłym doświadczeniem, ale wymaga niezwykle doświadczonych umiejętności konfiguracyjnych. Pamiętaj, że zawodowcy wciąż masterują dźwięk w systemie 5.1, i dopiero potem warstwowo nakładane są dodatkowe kanały surround w kolejnych remasteringach.

REL-Tip 3: Głośniki surround — nie oszczędzaj na ich jakości — mogą być montowane w suficie lub w ścianie, aby ograniczyć bałagan w pokoju do minimum. Z naszego doświadczenia wynika, że ​​szczególnie w przypadku głośników wysokotonowych używanych w systemach Dolby Atmos, wysokiej jakości głośniki sufitowe okazują się idealne (NIE umieszczaj ich bezpośrednio nad głową, ale rozdziel je tak, aby znalazły się i z przodu, i z tyłu, gdy tylko jest to możliwe).

Prawidłowo umieszczone w tylnych rogach i ostrożnie dogięte do środka subwoofery REL przeznaczone do kanałów tylnych otwierają całe kino domowe i przekształcają go w twój osobisty holodeck (wyobrażona trójwymiarowa scena rzeczywistości stworzona dla Star Trek: The Next Generation), w którym ty, widz, znajdujesz się w trójwymiarowej wirtualnej rzeczywistości dźwiękowej, która zmienia się scena po scenie.

Podsumujmy: użycie subwooferów współpracujących z kanałami tylnymi w zestawach REL 3-D lub HT-3D ma kluczowe znaczenie dla jakości przeżyć, ponieważ odpowiada za przekazanie ogromu skali w scenach, które tego wymagają. Wykonany poprawnie system pozwala temu subwooferowi umieścić cię w środku akcji, zamiast zostawiać na zewnątrz, zaglądającego do środka. Z wymaganymi minimum trzema subwooferami REL-a potrzebnymi do osiągnięcia tego celu, subwoofer tylnego kanału jest drugim co do ważności elementem systemu wielokanałowego. Największą jednostką jest ta współpracująca z głośnikami głównymi L-R, najmniejszy subwoofer może współpracować z kanałem centralnym, a tylny jest prawie równie duży (w dużych kinach domowych), jak subwoofery głównych kanałów L-R.

Pamiętaj, aby ustawić głośniki na pełny zakres wszędzie tam, gdzie to możliwe, podłącz wyjście „High Level +.1” do tylnego subwoofera i ciesz się kinem w sposób, w jaki niewielu ma możliwość, poza najlepszymi inżynierami dźwięku. Wysokiej klasy kino domowe jest niezwykłym doświadczeniem, ale tylko wtedy, gdy podchodzi się do niego właściwie, z systematyczną dbałością o szczegóły i głębszym zrozumieniem roli, za którą odpowiada każda sekcja. Jeśli masz już główny subwoofer i dopasowany subwoofer kanału centralnego, tylny subwoofer całkowicie zmieni twoje wrażenia o kinie domowym w sposób, który okaże się uzależniający.