Jak wydobyć najlepsze brzmienie za pomocą podwójnego korektora parametrycznego REL

Jeśli słowa ‘korektor parametryczny’ nie przyprawiają Cię o szybsze bicie serca, nie jesteś w tym sam. Ale warto przeczytać to, co poniżej, ponieważ podwójne, w pełni analogowe korektory parametryczne w jakie wyposażone są nasze nowsze modele Reference dają jedne z najbardziej znaczących zmian w dźwięku, jakie REL oferuje od ponad trzech dekad.

Jeśli jesteś właścicielem jednego z naszych nowych modeli referencyjnych (No.32, No.31 lub No.25), dwa (2) z nich masz zainstalowane w Reference Filter Board, płytce będącej jest mózgiem ukrytym za klasą dźwięku naszych subwooferów. Czytając ten tekst dowiesz się, jak wykorzystać je w najlepszy możliwy sposób.

Słowo ‘parametryczny’ pochodzi od ‘parametru’, który Oxford Languages definiuje jako: „Liczbowy lub inny mierzalny czynnik tworzący jeden ze zbiorów, który definiuje system lub określa warunki jego działania”. Na przykład: „Skrzynia biegów nie pozwoli na redukcję biegu, jeśli prędkość nie mieści się w zakresie parametrów niższego biegu”.

W audio parametry, o których mowa, to: 1. Częstotliwość, 2. Amplituda, czyli regulacja głośności lub zmniejszenie mocy wyjściowej przy wybranej częstotliwości, 3. Q, czyli jak agresywny (wąski, wysoki Q) lub łagodny (szerszy, niższy Q) jest efekt korektora. Uprościliśmy to, testując w naszej firmie i wstępnie ustawiając Q, ponieważ wiemy, o ile bardziej skomplikowane może być uzyskanie dobrych wyników, gdy wszystko zależy od użytkownika końcowego. Chcieliśmy, aby osiągnięcie doskonałych rezultatów było łatwe i nie wymagało od użytkownika zostania inżynierem!

Zaczęliśmy od zadania sobie pytania… Po co? Jakie są największe wyzwania stojące przed naszymi klientami i jak możemy je rozwiązać? Okazało się, że największym problemem jest samo pomieszczenie. usieliśmy sobie więc odpowiedzieć na pytanie, jak możemy pomóc klientom znacząco poprawić odpowiedź ich pomieszczenia?

Szybko zdaliśmy sobie sprawę, że praktycznie każde pomieszczenie ma dwa obszary, które wpływają na brzmienie systemu (nie tylko bas). Po pierwsze, prawie wszystkie pomieszczenia mają dramatyczny spadek poniżej 30 Hz. Po drugie, pomieszczenia mają tendencję do podkreślania okolic 70-75 Hz. Wszyscy słyszeliśmy takie przykłady – to głównie dudniący bas, który doprowadza wszystkich do szaleństwa. Niektórzy nazywają to nawet „buczeniem”.

1. Aby rozpocząć, włącz filtr na tylnym panelu głośnika Reference REL. Należy pamiętać, że krótkotrwały, niski szum o wysokim tonie jest normalnym zjawiskiem podczas dokonywania regulacji.

2. Oferujemy (2) filtry analogowe wybierane za pomocą prostego miniprzełącznika na przedniej części pilota zdalnego sterowania Reference. Należy go przełączyć na „A”. Używamy tego położenia, aby podnieść (zwiększyć) niskie częstotliwości poniżej 30 Hz, będące bezpośrednim wynikiem spadku częstotliwości we wszystkich pomieszczeniach domowych. Będziesz słuchać bogatszego, mocniejszego basu, który poprawi odczuwanie przez nas mocy i autorytetu ścieżki dźwiękowej. Użyj do tego płytę CD z muzykiem do filmu „Sneakers”.

2a. Ustaw najniższą częstotliwość na 23 Hz (używając pokrętła oznaczonego .1/LFE po lewej stronie pilota zdalnego sterowania), a następnie podnieś pokrętło High/Low Gain, aby zwiększyć poziom do +5 (obrót pokrętła zgodnie z ruchem wskazówek zegara). Daje to wystarczające dodatkowe wzmocnienie, aby korzyści ze stosowania filtru były wyraźnie słyszalne. Zwiększaj częstotliwość (pokrętło .1/LFE) o 1 Hz na raz, słuchając, przy którym położeniu pomieszczenie nagle się ożywia i oddaje więcej energii, aż dojdziesz do 30 Hz. Zanotuj częstotliwość, która wydaje się najlepsza, ale kontynuuj jej podnoszenie, aby upewnić się, czy aby 1 Hz wyżej (lub niżej) nie byłby lepszym wyborem. W wielu pomieszczeniach będzie to miało miejsce między 24 a 27 Hz. Jeśli nic się nie wzbudzi, możesz kontynuować przesuwając filtr nieco powyżej 30 Hz, ale bądź ostrożny, ponieważ częstotliwość wyższa niż 30 Hz może źle wpływać na wybrane ustawienie zwrotnicy.

2b. Po ustaleniu częstotliwości, zacznij od obniżenia wzmocnienia do +2 (tylko tyle, aby upewnić się, że nadal będziesz słyszeć poprawę), a następnie posłuchaj muzyki. Powoli zwiększaj wzmocnienie. Eksperymentuj, ale pamiętaj, że podczas regulacji Q rzadko kiedy radykalne zwiększenie (lub zmniejszenie) wzmocnienia jest nagradzane. Gdy osiągniesz właściwy poziom, prawdopodobnie uzyskasz ustawienie w okolicach: 24 – 27 Hz i +3 do +6. My skończyliśmy przy 24 Hz i +4 kliknięcia pokrętła wzmocnienia.

3a. Zadaniem filtra B jest obniżenie podbicia wzmocnienia w pomieszczeniu, które przypada w okolicach 70-75 Hz. Przestaw przełącznik EQ na ustawienie „B” (wymaga to przesunięcia środkowej zapadki do końca w prawo). Przekręć regulator wzmocnienia w dół (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara), aż w oknie wyświetlacza pojawi się -5. Ustaw pokrętło .1/LFE (skrajnie po lewej stronie) na częstotliwość o 10 Hz wyższą niż ustawienie filtra A. W naszym przypadku będzie to 34 Hz. To również najniższe ustawienie, na jakie pozwala pilot (dla posiadaczy nr 32 i 31). W przypadku posiadaczy nr 25 tak nie jest, więc należy przestrzegać naszego zalecenia, aby nie ustawiać go bliżej niż 10 Hz od ustawienia filtra A, które zostało wybrane w krokach 2a-b. Zazwyczaj częstotliwości dające najlepszą odpowiedź mieszczą się w zakresie 10-30 Hz powyżej ustawienia filtra A.

Rel Tip: Czego powinieneś słuchać? Za pomocą tego filtra B zmniejszamy moc wyjściową w regionach niskich i średnich basów. W ten sposób zarówno subtelnie dostrajamy zwrotnicę, jak i redukujemy dudniący średni bas, który może powodować pogrubienie tłustego basu o niskiej selektywności. Jak zawsze, ostrożna ocena (to nie wyścig) i zapisywanie ustawień pozwolą ci, w razie czego, podążyć za okruszkami z powrotem do punktu wyjścia.

Proces ten jest znacznie mniej ograniczony pod względem częstotliwości – opłaca się eksperymentować z filtrem B. Często uzyskiwałem bardzo dobre wyniki z częstotliwością filtra B (oznaczoną .1/LFE) ustawioną na niższą częstotliwość (powiedzmy 48 Hz) tylko po to, aby zanotować to ustawienie i kontynuować jego przestawianie w górę, aby uzyskać jeszcze lepsze wyniki, gdy nagle przy 54 Hz osiągałem się jeszcze lepszy dźwięk. NIE popełniaj błędu, próbując ustawić częstotliwość w zakresie 70-75 Hz, ponieważ jest to miejsce, w którym wzmocnienie pomieszczenia stanowi problem. Skorygowanie tego obszaru wymaga zmniejszenia wzmocnienia o co najmniej 1/3 oktawy (około 20 Hz) poniżej tych częstotliwości. Nasze ostateczne ustawienie wyniosło w naszym pomieszczeniu -4 kliknięcia przy 48 Hz.

Umiejętność szybkiej zmiany korekcji barwy jest ostatnią, z omawianych przez nas, techniką potrzebną do wyciśnięcia jak najwięcej z subwooferów REL klasy Reference. Rozwiązuje ona zarówno często spotykane problemy związane z pomieszczeniem, jednocześnie poprawiając klarowność i atak dźwięku całego systemu, a także wyraźnie zwiększając siłę najgłębszego basu. Rezultatem jest coś, co raz usłyszane, właściwie nigdy nie przestanie za nami chodzić. Do oceny pracy subwooferów z muzyką używamy ścieżki dźwiękowej do filmu „Sneakers” do muzyki, a do oceny filmów sięgamy po „U-571”, w szczególności po scenę na początku filmu (nakręconą długim teleobiektywem z helikoptera powyżej), w której dwóch oficerów stoi na mostku, z łodzią podwodną płynącą przez ciężkie fale na północnym Atlantyku.

Kiedy dobrze ustawi się filtr A, poczucie ciężaru i masy, gdy okręt podwodny wpada w falę, jest niesamowite, a filtr B pozwala usłyszeć pióropusz wody przelatujący obok głowy; coś, co słyszałem dokładnie zero razy wcześniej, a co usłyszałem dopiero, kiedy sięgnąłem po model REL Reference z prawidłowo ustawionym korektorem parametrycznym. Za pierwszym razem, gdy usłyszałem to w prawidłowy sposób, aż westchnąłem. Ostatecznie, te narzędzia mają na celu wydobycie ostatniej kropli jakości z naszych najlepszych subwooferów, modeli REL Reference. Mamy nadzieję, że dzieląc się tymi wskazówkami i technikami, pozwolimy uważnym słuchaczom osiągnąć to w domu bez specjalnych narzędzi, pomagając w ten sposób osiągnąć im najwyższy poziom jakości dźwięku.