Nowy poziom basu z Line Array serii S

Jedną z najfajniejszych, najbardziej pożądanych cech nowych subwooferów S/510 i S/812 jest możliwość łączenia ich w macierze Line Array. Dzięki temu nawet zwykli śmiertelnicy mogą posiąść nadludzkie moce. Możliwość ustawiania potężnych subwooferów w ten sposób była wcześniej domeną naszej linii referencyjnej. Ale w trakcie opracowywania przetworników dla nowej serii S zauważyliśmy jedną rzecz, która to umożliwiła także i w niej i postanowiliśmy w pełni wykorzystać tę unikalną możliwość.

Prześledźmy nasze podejście do Line Array, ponieważ – bądźmy szczerzy – jeśli nie słyszałeś czegoś takiego, możesz pomyśleć, że chodzi tylko o czystą moc i absurdalnie duży bas. Oczywiście – nie pomylilibyście się co do ich potencjału w zakresie ogromnej mocy wyjściowej (linia subwooferów ‘812’ generuje 6000 watów mocy ciągłej, a nie szczytowej, z około 700 cali kwadratowych głównych przetworników i 700 cali kwadratowych z radiatorów pasywnych). Jednak powód dla którego warto złożyć Line Array ma więcej wspólnego z czymś innym: z niesamowitymi zaletami, do których aspirują najwyższej klasy muzyczne i filmowe systemy dźwiękowe.

To otwarta, wielka scena dźwiękowa, szybkość, delikatność, uderzenie, ciepło, wypełnienie, holograficzne obrazowanie i prawdziwy dźwięk filmowy, który wypełnia całą wysokość ekranu – dźwięk w większości systemów kina domowego nigdy nie wznosi się na ekran, przez co magia filmu realizowana jest w bombastyczny sposób i nie opisuje w pełni tego, co się dzieje na ekranie.

Cechą naszej nowej serii, o której wcześniej wspomniałem, był niemal referencyjny poziom mocy w połączeniu z wiodącą w swojej klasie umiejętnością wyciszenia dźwięku. To ostatnie odnosi się do zdolności 10” lub 12” przetwornika do generowania wysokich poziomów dźwięku, a następnie ich natychmiastowego zgaszenia. Aby system Line Array był naprawdę najlepszy potrzebne są obydwa te elementy. Nigdy wcześniej tego nie doświadczyliśmy w żadnym innym przypadku, tylko z naszymi kosztownymi przetwornikami z włókna węglowego. A jednak tym razem mieliśmy to na wyciągnięcie ręki i byliśmy naprawdę podekscytowani, gdy opracowaliśmy ostateczny system i zdaliśmy sobie sprawę, że można to osiągnąć za około połowę ceny, którą trzeba zapłacić za nasze modele referencyjne.

Czy Line Array z serią S jest tak dobra jak z serią Reference? Nie, tak nie jest. Są powody, dla których nasze duże „paczki” wyposażone zostały w specjalne obudowy, mają unikalne funkcje, takie jak parametryczny korektor w No.25, jak również specjalistyczne wzmacniacze. Wierzymy jednak, że jako całość seria S wyznacza nowe standardy dla średnich i przystępnych cenowo subwooferów.

Zestawy Line Array to nie tylko ułożone w stosy subwoofery, które pozwalają uzyskać więcej basu. Wzorzec dźwięku każdego subwoofera – sposób, w jaki dźwięk emanuje z każdego subwoofera – musi być zgodny z funkcją ich pionowego zestawiania, w przeciwnym razie możemy wygenerować więcej szkód niż zalet. Każdy subwoofer w tego typu zestawie liniowym musi być indywidualnie regulowany pod kątem każdego parametru – głośności, ustawienia zwrotnicy i fazy, bo tylko wtedy je prawidłowo dostroimy.

Kiedy podróżuję, ludzie czasami mnie pytają, czy moglibyśmy zaoszczędzić pieniądze, gdybyśmy po prostu wbudowali trzy przetworniki w jedną obudowę. Odpowiedź brzmi: nie. Umieszczenie trzech przetworników w tej samej obudowie z jednym wzmacniaczem jest czymś zupełnie innym niż użycie trzech różnych subwooferów, z których każdy można niezależnie dostroić (zwrotnica i głośność). Tak więc pojedynczy subwoofer z trzema przetwornikami nie byłby w stanie zapewnić starannego dostrojenia potrzebnego do przekształcenia bardzo dobrego głośnika w pole dźwiękowe, do którego szczęśliwi właściciele mogliby niemal wskoczyć, ponieważ jest ono tak solidne i duże.

Podejdźmy do sprawy realistycznie. Po pierwsze, koszt Line Array z serii S wciąż nie jest mały (chociaż o połowę mniejszy niż z G-1 MkII). Należy jednak pamiętać, że jednym z kluczowych elementów, które sprawiają, że idea Line Array jest tak atrakcyjna, jest to, że można je kupować w parach w perspektywie miesięcy lub lat. A to oznacza, że ​​możemy zaplanować nasze wydatki na system, który zapewnia dźwięk z najwyższej półki.

Spróbuj zrobić coś podobnego, jeśli myślisz o, powiedzmy, parze świetnych wzmacniaczy typu monoblok, które zazwyczaj kosztują około 30 000 USD (20 000 GBP) za parę. A dzięki progresywnemu systemowi budowy Line Array każdy etap poprawy jest natychmiast słyszalny.

Wiele osób ma w głowie taki obraz, że macierze liniowe są wysokimi strukturami fizycznymi, które zastraszają skalą i są groźne z wyglądu. W rzeczywistości macierze serii S Line Array są niezwykłe ze względu na ich atrakcyjną i łatwą w zarządzaniu skalę. Mamy u siebie Line Array S/510, która współpracuje z parą pełnozakresowych elektrostatycznych kolumn Martin Logan CLS, a reakcją wszystkich, którzy je słyszeli, jest to, że jest ona tak kompaktowa. Komentarze są zwykle tego typu: „WOW, zawsze myślałem, że to będzie naprawdę masywne, a wygląda świetnie i wcale nie jest zbyt duże”.

System złożony z S/510 jest niesamowicie elastyczny i jest w stanie podbudować basem wszystko, od niemal referencyjnych głośników, takich jak wspaniałe Wilson Sasha DAW, Focal Sopra 3 lub Bowers &Wilkins 800 (802 D3 i 800 Signature) aż po wysokiej jakości kolumny podłogowe o przystępnych cenach. My używamy pary starszych głośników Sonus Faber Toy Tower do codziennych odsłuchów i Line Array S/510 bez wysiłku łączy się z nimi. Zarówno dźwiękowo, jak i wizualnie Line Array może być więc podstawą dla szerokiej palety głośników high-end.

Dopóki nie doświadczy się prawidłowo skonfigurowanej matrycy subwooferów z serii S (niesamowicie łatwej i intuicyjnej do złożenia, co zajmuje tylko około godziny), trudno jest zrozumieć niesamowity skok od przyziemności do granic sztuki, na którą taki system pozwalają. Jakość dźwięku, prezentacja wizualna oraz wyrafinowane i piękne formy, jakie te subwoofery zapewniają, wynoszą bardzo dobre systemy do zupełnie innego poziomu, pod każdym względem lepszego w tym, jak dostarcza on muzykę i dźwięk filmowy. Zapytaj o nie u swojego sprzedawcy, bo mają niesamowitą wartość i wyjątkowy styl.

Budowa Line Array

Większość systemów Line Array jest budowana nie od razu, gdyż każda kolejna para jest dodawana w kolejnych etapach. Jeśli uważasz, że matryca liniowa jest całkowicie poza twoim zasięgiem, obejrzyj nasz film Sound Insights, aby dowiedzieć się, w jaki sposób budowanie Line Array w czasie może być bardziej praktyczne, jednocześnie pomagając Ci lepiej docenić skalę i jakość dźwięku, jakie wnosi ona do Twojego systemu.