Jak pary stereo otwierają muzykę i film

Model Classic 98 spotkał się z natychmiastowym uznaniem. Było to połączenie stylu Mid-Century Modern, wspaniałego, bogatego forniru orzechowego i jakości dźwięku, która po prostu nie powinna być możliwa do uzyskania z tak małej obudowy. A potem dodaliśmy do tego kolejną wartość w czasach, kiedy ceny produktów stale rosną; w niektórych przypadkach rzeczy wydają się rosnąć „żeby rosnąć”. (Nie wyceniamy rzeczy tylko dlatego, że mamy takie widzimisie!)

Nabywcy subwooferów należących do Classic Line dzielą się na trzy grupy: to udzie, którzy nie potrafią zapomnieć dawnych czasów, ludzie kochający wszystko, co oferował styl Mid-Century Modern, i ci, którzy po prostu pragną unikalnego połączenia wspaniałego wyglądu i znakomitego dźwięku.

Wiele osób ze wszystkich trzech grup może nie zdawać sobie sprawy z tego, dlaczego właściciele nowoczesnych REL-ów tak często korzystają z par w układzie stereo. Pomyśleliśmy, że krótka informacja o tym, dlaczego stereofoniczne zestawy stały się tak częstym wyborem, może być pomocna dla tych, którzy nie są na bieżąco z trendami w audio lub po prostu nie do końca rozumieją jak działają pary subwooferów stereo. Postanowiliśmy do tego celu wykorzystać serię Classic Line.

Klasyczni producenci subwooferów wciąż mówią rzeczy w stylu: „No cóż, do cholery, to daje Ci po prostu kolejne 6 dB mocy wyjściowej”. Hmm, a co jeśli mój pojedynczy subwoofer gra wystarczająco głośno? Mądrzejsi z nich wskażą, że taka aranżacja pomoże wygładzić szczyty i doliny odpowiedzi akustycznej pomieszczenia. To prawda. My po prostu twierdzimy, że gdy raz usłyszysz REL w parze, nigdy nie wrócisz do poprzedniego rozwiązania.

Subwoofery REL-a charakteryzują się niezrównaną szybkością i atakiem – i tak już od około 15 lat, odkąd pojawiła się pierwsza generacja Gibraltar G-1 z najszybszymi filtrami, jakie kiedykolwiek stworzono. Od tego czasu zastosowaliśmy te filtry w trzech kolejnych modelach, w tym w naszych No.32 i No.31. Tak więc, kiedy kierujemy klientów w stronę dwóch egzemplarzy, nasze powody… są nieco inne. Po pierwsze, wiele REL-ów oferuje obecnie wystarczającą moc wyjściową; większość naszych nowoczesnych subwooferów przebija te z lat 90. o 50 do ponad 100%. A jednak, wiele z naszych największych i najszybszych subwooferów to właśnie te, które grają w parach. Nie wspominając już o „normalnych” REL-ach, takich jak nasza seria T/x, które są kupowane w parach stereo lub są codziennie konwertowane na pary stereo. Tak więc, najwyraźniej nie chodzi o moc wyjściową samą w sobie.

Czym są nasze subwoofery: Pary REL-a poprawiają klarowność i precyzję wręcz uzależniającej – w najlepszym tego słowa znaczeniu – sceny dźwiękowej. Stereofoniczne suby otwierają skraje sceny (zarówno prawą, jak i lewą) dając niezwykłą precyzję rozmieszczenia instrumentów i, właśnie tak, zapewniają jeszcze większą i podawaną z jeszcze mniejszym wysiłkiem dynamikę. Zwykłe subwoofery tego nie są w stanie zapewnić. To cecha unikalna dla REL-ów, a większość subwooferów, kiedy dodamy drugi egzemplarz, po prostu jeszcze bardziej zamula dźwięk.

Przejdźmy więc do odpowiedzi na kilka pytań: jak podłączyć drugi subwoofer REL? To naprawdę proste, oto schemat dostępny na naszej stronie internetowej.

RelTip: Zwróć uwagę na wskazówki obok schematu. Często okazuje się, że nie potrzebujesz dodatkowego wzmocnienia (poziomu głośności) dwóch „gorących” przewodów (żółtego i czerwonego) połączonych w wiązkę. Oto dokładny język, którego używamy: „Jeśli wzmocnienie jest zbyt duże, usuń jeden dodatni przewód z każdej pary, pozostawiając podłączony tylko jeden dodatni przewód”.

Połączenie pary stereo

W przypadku podłączania dwóch REL-ów, podłącz czarny przewód każdego REL-a do zacisku uziemienia lub do śruby obudowy w każdym wzmacniaczu; skręć razem czerwony i żółty przewód każdego REL-a osobno i podłącz każdą parę do dodatniego zacisku głośnikowego odpowiedniego kanału wzmacniacza. W niektórych przypadkach spowoduje to wyjątkowo wysokie wzmocnienie (wyjścia) REL-a. Jeśli wydaje się, że wzmocnienie jest zbyt wysokie, usuń czerwony lub żółty przewód ze skręconej pary. Zmniejszy to moc wyjściową o połowę i przywróci naturalną dynamikę.

Uwaga: Podłącz lewy i prawy głośnik główny do tych samych zacisków w amplitunerze lub wzmacniaczu, co przy połączeniu wysokopoziomowym REL.

Stereofoniczne systemy REL otwierają rozległą, panoramiczną scenę dźwiękową, której nie jest w stanie zapewnić żaden pojedynczy subwoofer, nawet REL-a. Poprawia to szerokość sceny dźwiękowej, precyzję i klarowność, a także dynamikę, w dodatku jakby bez wysiłku. A ponieważ masz teraz możliwość idealnego ustawienia prawego i lewego kanału subwoofera, niezależnie od akustyki pomieszczenia, wszystko łączy się ze sobą w jedne, sprawnie działający system. Na wystawach klienci podchodzili do mnie i dziękowali mi za to, że „popchnąłem” ich (choć wolę słowo „zachęciłem”) do zakupu drugiego subwoofera, a niektórzy nawet delikatnie ganili mnie za to, że wcześniej nie byłem bardziej stanowczy. REL-e z serii Classic Line czerpią z tego wiele korzyści, podobnie jak nasze nowocześnie wyglądające modele.

Powodzenia!

Ostatni RelTip: Większość regularnych użytkowników REL-a wie, że pomocne jest skorzystanie z bliskości jednego (niezbyt wielu) rogu pomieszczenia – lub, w tym przypadku – obu rogów. W naszej instrukcji obsługi sugerujemy delikatne, powolne i ostrożne wysuwanie subwoofera po przekątnej w kierunku przeciwległego rogu. Pomysł polega na słuchaniu naszego utworu #4 „Cosmo My Old Friend” ze ścieżki dźwiękowej CD do filmu „Sneakers” Roberta Redforda/Bena Kingsleya z 1994 roku. Odsuwając powoli subwoofer od rogu, zatrzymuj się za każdym razem, gdy napotkasz węzeł wzmacniający bas. Oceń, czy dostajesz w tym miejscu lepszą ogólną równowagę dźwięku. Tak, twoja pierwotna pozycja najbliżej rogu będzie prawie bez wątpienia dawała najgłębszy bas, ale czy nie będzie to zbyt wiele dobrego na raz? Zatrzymaj się i oceń. Czy jest to przyzwoicie głęboki bas, ale DUŻO czystszy i bardziej otwarty? Świetnie. Pozostaw go tam i zwiększ wzmocnienie o 1 lub 2 kliknięcia. Czy teraz masz lepszy bas ORAZ przywróciłeś początkowy poziom basu? To jest sposób na wysokie tony – zacznij od dobrego i spraw, aby było doskonałe.

Oto ostatnia wskazówka dla subwoofera z serii Classic Line: spróbuj obrócić go o 90 stopni. Jeśli jest ustawiony równolegle z najdłuższym wymiarem do ściany bocznej, spróbuj ustawić go równolegle do ściany za kolumnami. Które z ustawień daje lepszą odpowiedź basu? Pewne jest, że będą brzmiały nieco inaczej. „Lepszy bas” oznacza bogatszy, głębszy i mocniejszy – zawsze możesz obrócić gałkę wzmocnienia w górę lub w dół, aby przywrócić równowagę tonalną. Na koniec spróbuj obrócić go o 45 stopni. W ten sposób ustawisz jego najdłuższą oś po przekątnej w stosunku do obydwu ścian. Nadal będziesz musiał bawić się pozycjonowaniem, ale odkryliśmy, że w niektórych pomieszczeniach ten „Diagonal Twist” to klucz do uzyskania idealnej odpowiedzi subwooferów Classic Line REL-a.