Oglądanie filmów w domu wymaga subwoofera. I tyle.
W przeciwieństwie do muzyki, większość popularnych filmów opiera się na dużej ilości niskiego basu, często o wyjątkowo wysokim poziomie głośności. Wyjątki od tego znajdziemy w sferze hip hopu i rapu, ale generalnie – tak właśnie jest. Większość muzyki wziąć może grać świetnie bez subwoofera – choć będzie to znacznie mniej fascynujące przeżycie niż wtedy, gdy do systemu taki subwoofer dodamy. Świetny subwoofer, taki jak te, które produkuje REL, pozwala na pokazanie o wiele większej przestrzeni, lepszych tekstur i prawdy zakodowanych w muzyce. A jak odbierzemy uderzenie torpedy fotonowej wbijającej się w mostek statku kosmicznego USS, jeśli w systemie zabraknie mocy dobrego subwoofera? Będzie słabo…. Taka scena przepadnie. To prawda na tyle oczywista, że czuję się komfortowo, stwierdzając, że bez dobrego subwoofera kino domowe w ogóle nie działa; bez niego wracamy do królestwa zwykłej telewizji.
Oto, gdzie ostatnie zmiany w naszej gamie subwooferów do kina domowego pomagają w dokonywaniu konkretnych wyborów, które zapewnią niezwykle dynamiczny bas sprawiający, że właściciele kina domowego wręcz podskakują na fotelach, gdy zostaną zaskoczeni nagłymi efektami specjalnymi.
Szybkość to zabawa: WSZYSTKIE REL-e, zwłaszcza w ciągu ostatniej dekady lub więcej, są szybkie. Z kolei większość subwooferów skoncentrowanych na kinie domowym opiera swój dźwięk głównie na czystej sile dźwięku. Wysoka głośność ma swoje zalety w zastosowaniach kinowych, ale bez dużej szybkości i wrażliwości na dźwięk to nie ma sensu. Twoje kino domowe może wówczas zagrać w sposób, który miłośnicy muzyki nazywają „jednostajnym basem”. W kinie odnosi się to do stałego, buczącego grania, którego nie da się śledzić i które nie pozwala na oddanie różnych rodzajów scen z mocnymi efektami specjalnymi. Oglądnij film „Furia” z wolniejszym subwooferem. Sprawdź każdą scenę, w której pociski czołgów uderzają w czołg przeciwnika. Będziesz stale i w kółko słyszeć ten sam dźwięk. Ten głośny, tępy trzask jest wynikiem stosowania powolnych, ciężkich głośników, które starają się nadążyć za sceną. Głośno? TAK. Zniewalająco? Nie do końca. Po podłączeniu nowego subwoofera REL HT, ta sama scena zaskoczy Cię głośnym BANG!!! gdy pierwszy pocisk wyskoczy z lufy. Niemieckie czołgi mają wyraźnie większe działa (pociski 88 mm kontra 76 mm) i wyraźnie słychać, że brzmią one niżej. To właśnie ta wszechstronność, wynikająca z szybkości i rozciągnięcia basu, prowadzi do głębszego zaangażowania w tę formę sztuki.
Szersze pasmo przenoszenia: W naszych subwooferach eksperymenty z rozszerzeniem pasma zostały poprowadzone w taki sposób, aby dokładniej odtworzona została eksplozywność dźwięków filmowych, ale też aby niskie tony były odcinane przy odpowiednich częstotliwościach. Kino domowe, aby nie stłumić dynamiki scen filmowych, wymaga wyższej górnej granicy odcięcia częstotliwości niż muzyka. Jest to jeden z głównych sposobów, dzięki którym subwoofery z serii HT, w porównaniu z naszymi tradycyjnymi modelami, pozwalają na dokładniejsze uchwycenie tego, co w filmie ważne. Większość skoncentrowanych na kinie domowym subwooferów ma zbyt szerokie pasmo przenoszenia, przez co tracą często kontrolę nad dynamiką. Skutkuje to mniejszym zadowoleniem z filmu i przez co martwimy się, że dźwięk może wymknąć się spod kontroli lub że, gdy na ekranie dzieją się szalone rzeczy, przeciążymy subwoofer. Nasza seria HT oddziela tradycyjne modele REL-a i większość subwooferów do kina domowego innych producentów – i jest od nich znacznie lepsza. Teraz łatwiej jest obejrzeć pełnometrażowy film akcji i zrelaksować się śledząc fabułę, ponieważ nie trzeba ciągle najeżdżać kursorem na przycisk regulacji głośności i być gotowym do ściszenia dźwięku podczas najbardziej ekscytujących scen.
RELTip: Nie przestawiaj ustawień odcięcia pasma w HT poza godzinę pierwszą. Zamiast tego ustaw je na 120-200 Hz i pozwól zwrotnicy REL HT zrobić swoje. Przekonasz się, że prawie we wszystkich przypadkach skończysz na ustawieniach między godziną 10 a 1, uzyskując najbardziej naturalne ORAZ najbardziej wybuchowe efekty specjalne. Wszystko poza godziną 1 może skutkować dudniącym basem, który marnuje moc i może prowadzić do przeciążenia wzmacniacza HT nie dając nic w zamian. Utrzymuj ustawienia zwrotnicy poniżej godziny pierwszej, a twój subwoofer HT w wybuchowych scenach zagra głośniej.
Duża moc – dużo zabawy: HT zapewnia mnóstwo mocy, ponieważ jest to kluczowy składnik pozwalający oddać natychmiastowe uderzenie efektów specjalnych. 300 watów, 500 watów, 1000 watów… Szach, szach i szach-mat. A wszystko to w wyjątkowo przystępnych cenach, ponieważ wiemy, że wraz z wysokiej klasy dźwiękiem jest ona częścią pozytywnego odbioru kina domowego.
Dlatego, gdy następnym razem usiądziesz na kanapie, albo gdy jesteś szczęściarzem, który siada na specjalnie do tego celu zaprojektowanych siedzeniach do kina domowego za 6000 dolarów („kelner, przynieś mi proszę popcorn i mocnego drinka”) i nastawisz się na długą noc z Netflixem lub z wybranym przez Ciebie filmem na Blu-rayu pamiętaj, że to subwoofery, takie jak HT REL, zapewniają prawdziwą zabawę. Postępuj zgodnie z podanymi powyżej przez nas wskazówkami, a usłyszysz, jak świetnie brzmią dialogi, jak wybitnie i bez kompresji zostaną oddane efekty specjalne z kanału .1/LFE. A wszystko to w połączeniu z szybkością i momentalnym uderzeniem, które oferują nasze subwoofery. Następnym razem powiemy, jak połączyć tradycyjne modele REL-a z modelami HT, aby uzyskać wszystko, co w kinie domowym najlepsze.