Jeśli słowa „korektor parametryczny” nie powodują u ciebie szybszego bicia serca, nie jesteś w tym sam. Ale czytaj dalej, ponieważ podwójne, w pełni analogowe korektory parametryczne wbudowane w nasze nowsze modele referencyjne są jednymi z najbardziej znaczących elementów oferowanych przez REL-a od ponad trzech dekad.
Jeśli posiadasz jeden z naszych nowoczesnych modeli referencyjnych (nr 32, nr 31 lub nr 25), masz dwa (2) z nich wbudowane w Reference Filter Board, a one są mózgiem i talentem ukrytym za jakością dźwięku, dowiesz się, jak wykorzystać je w najlepszy możliwy sposób.
Słowo ‘parametryczny’ pochodzi od ‘parametru’, który „Słownik języka polskiego” definiuje jako: «zmienna, którą przyjmuje się za stałą w danym zagadnieniu, aby podkreślić jej odmienną rolę w porównaniu z innymi zmiennymi». Na przykład: „… naciśnięcia tego samego klawisza funkcyjnego włączają lub wyłączają sterowany nim parametr, a przy okazji – jak zwykle w takich wypadkach – wyświetlają lub…”.
W audio parametry, o których mowa, to: 1. Częstotliwość 2. Amplituda, która reguluje głośność lub zmniejsza moc wyjściową przy wybranej częstotliwości, oraz 3. Q, czyli jak agresywny (wąski, wysokie Q) lub łagodny (szerszy, niższe Q) jest efekt korektora. Uprościliśmy nasze, testując i wstępnie ustawiając Q, ponieważ wiemy, o ile bardziej skomplikowane może być uzyskiwanie wyników, gdy wszystko jest pozostawione użytkownikowi końcowemu. Chcieliśmy, aby osiągnięcie doskonałych wyników było łatwe i nie wymagało od Ciebie zostania inżynierem!
Zaczęliśmy od zadania sobie pytania… Dlaczego? Jakie są największe wyzwania, przed którymi stoją nasi klienci i jak możemy je rozwiązać? Okazuje się, że największym problemem jest sam pokój. W jaki sposób pomagamy klientom znacząco poprawić odpowiedź ich pokoju?
Szybko zdaliśmy sobie sprawę, że praktycznie w każdym pokoju są dwa obszary, które wpływają na jakość systemu (nie tylko basu). Po pierwsze, w prawie wszystkich pokojach ciśnienie basu spada dramatycznie poniżej 30 Hz. Po drugie, pokoje osiągają szczyt basu w okolicach 70-75 Hz. Wszyscy słyszeliśmy tego przykłady, kiedy to buczący bas doprowadza wszystkich do szaleństwa. Niektórzy nazywają to nawet „room boom”.
1. Aby rozpocząć, zacznij od włączenia filtra na tylnym panelu urządzenia modelu Reference. Należy pamiętać, że wysoki o niskim poziomie dźwięk jest zjawiskiem normalnym podczas dokonywania regulacji.
2. Oferujemy (2) filtry analogowe, które można wybrać za pomocą miniprzełącznika znajdującego się z przodu pilota Reference. Przełącz go na „A”. Używamy A, aby podnieść (zwiększyć ilość) niskie częstotliwość poniżej 30 Hz, co jest bezpośrednim skutkiem spadku przenoszenia basu we wszystkich pomieszczeniach domowych. Usłyszysz bogatszy, potężniejszy bas – taki, który daje poczucie mocy i autorytetu. Użyj do tego ścieżki dźwiękowej CD z filmu „Sneakers”.
2a. Ustaw najniższą częstotliwość na 23 Hz (za pomocą pokrętła oznaczonego .1/LFE po lewej stronie pilota), następnie pokrętłem High/Low Gain (obrót pokrętła zgodnie z ruchem wskazówek zegara) zwiększ poziom do +5. Daje to wystarczające dodatkowe wzmocnienie, aby korzyści były wyraźnie słyszalne. Zacznij zwiększać częstotliwość (regulacja .1/LFE) o 1 Hz za każdym razem, słuchając, gdzie pomieszczenie nagle ożywa i słychać więcej energii, aż osiągniesz 30 Hz. Zanotuj częstotliwość, która wydaje ci się najlepsza, ale nadal ją podnoś, aby upewnić się, że wyższa (lub niższa) o 1 Hz nie jest lepszym wyborem. W wielu pokojach będzie to miało miejsce między 24 a 27 Hz. Jeśli nic nie ożyje, możesz kontynuować ustawianie nieco powyżej 30 Hz, ale bądź ostrożny, ponieważ znacznie wyższy bas niż 30 Hz prawdopodobnie zacznie zakłócać wybrane ustawienie zwrotnicy.
2b. Ustaliwszy częstotliwość, zacznij od obniżenia wzmocnienia do +2 (wystarczająco, aby upewnić się, że nadal będziesz słyszeć pewną poprawę), a następnie posłuchaj większego ciężaru i mocy głębokiego basu, jednocześnie słuchając, aby upewnić się, że zostały zachowane delikatne szczegóły. Powoli zwiększaj wzmocnienie. Eksperymentuj, ale pamiętaj, że radykalnie zwiększanie (lub zmniejszanie) wzmocnienia rzadko jest nagradzane, kiedy ustawiasz Q. Kiedy zrobisz to dobrze, prawdopodobnie otrzymasz ustawienie takie jak: 24 – 27 Hz i od +3 do +6 dla wzmocnienia. My skończyliśmy przy 24 Hz, to były + 4 kliknięcia wzmocnienia.
3a. Zadaniem filtra B jest obniżenie wzmocnienia basu w pomieszczeniu, które ma miejsce w okolicach 70-75 Hz. Teraz przełącz przełącznik EQ na ustawienie „B” (wymaga to przesunięcia środkowego przeącznika do końca w prawo). Obróć pokrętło Gain w dół (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara), aż w okienku wyświetlacza pojawi się –5. Ustaw regulator .1/LFE (skrajnie po lewej) na częstotliwość o 10 Hz wyższą niż skończyłeś ustawianie filtra A. W naszym przypadku byłoby to 34 Hz i jest to również najniższe ustawienie, na jakie pozwala twój pilot (dla właścicieli subwooferów No. 32 i 31). W przypadku posiadaczy No.25 tak nie jest, dlatego prosimy o przestrzeganie naszego zalecenia, aby nie ustawiać filtra B bliżej niż 10 Hz od ustawienia filtra A, z kroków 2a-b. Zazwyczaj częstotliwości dające najlepszą odpowiedź znajdują się w zakresie 10-30 Hz powyżej ustawienia filtra A.
Rel Tip: Czego powinieneś słuchać? Dzięki temu filtrowi B zmniejszamy moc wyjściową w obszarach niskich i średnich basów. Robiąc to, zarówno subtelnie dostrajamy zwrotnicę, jak i redukujemy bumiący średni bas, który może prowadzić do mało selektywnego, tłustego dźwięku o mniejszej klarownością niż powinien być. Jak zawsze, staranny osąd (to nie jest wyścig) i zapisanie ustawień pozwoli ci w razie potrzeby powrócić do punktu wyjścia.
W tym kroku jesteśmy znacznie mniej ograniczeni pod względem częstotliwości — i opłaca się eksperymentować z filtrem B. Często uzyskiwałem bardzo dobre wyniki z częstotliwością filtra B (oznaczoną jako .1/LFE) ustawioną na niższą częstotliwość (powiedzmy 48 Hz) tylko po to, aby zanotować to ustawienie i kontynuować zmianę w górę, gdy nagle – na przykład przy 54 Hz – okazywało się, że dźwięk jest jeszcze lepszy. NIE popełniaj błędu, próbując ustawić częstotliwość w zakresie 70-75 Hz, ponieważ w tym przypadku problemem jest wzmocnienie tych częstotliwości przez pomieszczenie. Korekta tego obszaru wymaga zmniejszenia wzmocnienia o co najmniej 1/3 oktawę (około 20 Hz) poniżej tych częstotliwości. Ostateczne ustawienie w naszym pokoju zakończyło się przy 4 kliknięciach, czyli przy 48 Hz.
Możliwość zaoferowania szybkiej korekcji jest techniką wieńczącą proces wydobycia jak najwięcej dobrego z subwooferów REL Reference. Rozwiązuje zarówno często spotykane problemy z pomieszczeniem, jednocześnie zwiększając przejrzystość i atak całego systemu, jak również znacznie zwiększaj moc najgłębszego basu. Rezultatem jest coś, co raz osiągnięte powoduje, że właściciele nigdy nie wrócą do poprzednich ustawień. Podczas gdy do muzyki używamy ścieżki dźwiękowej z filmu „Sneakers”, w kinie wykorzystaliśmy tę technikę przy filmie „U-571”, w scenie na początku filmu, w której dwóch oficerów stoi na moście (nagrane długim teleobiektywem z helikoptera powyżej) z łodzią podwodną przedzierającą się przez przelewające się ciężko fale północnego Atlantyku. Gdy filtr A jest ustawiony prawidłowo, poczucie ciężaru i wagi, gdy łódź podwodna uderza w falę, jest niesamowite, a filtr B pozwala usłyszeć strugę wody przelatującą nad głową; coś, co słyszałem dokładnie zero razy przed użyciem modelu REL Reference z poprawnie ustawionym korektorem parametrycznym. Gdy pierwszy raz to usłyszałem aż się schyliłem, tak dobrze to było zrobione. W końcu te pozornie techniczne narzędzia mają na celu wydobycie wszystkiego, co najlepsze z naszych niezrównanych modeli REL Reference. Mamy nadzieję, że te wskazówki i techniki pozwolą uważnym słuchaczom osiągnąć to w domu bez specjalnych narzędzi, a my pomożemy Ci osiągnąć najwyższy poziom jakości dźwięku.