Przypomnijmy, że mówiliśmy ostatnio o tym, jak zbudować system REL 3D. Poprzednie artykuły skupiały się na produktach serii T/i oraz serii S i mówiły o tym, jak zbudować system z dwoma lub trzema subwooferami. Ale jeśli jesteś kinomanem lub po prostu zaczynasz od modelu z serii HT i chcesz zbudować system REL 3D lub – jak w tym przypadku – REL HT-3D, przyjrzyjmy się wspólnie, jak to zrobić i w jakiej kolejności.

Na początek przypomnijmy, że podstawową różnicą między klasycznym REL a HT REL jest to, że klasyczne subwoofery REL projektowane były po to, aby przekształcić systemy muzyczne w pełnozakresowe miniaturowe sale koncertowe, wykorzystując połączenie wysokopoziomowe jako sposób na uzyskanie doskonałej, bezproblemowej integracji. W serii subwooferów Home Theatre, w skrócie HT, dostajemy świetną, klasyczną stylistykę i DUŻO większą moc, większe i mocniejsze przetworniki oraz większe obudowy, a wszystko to w niższej cenie niż ich odpowiedniki u konkurencji. Subwoofery HT radzą sobie bez połączenia wysokopoziomowego, dzięki czemu oszczędzamy od 100 do nawet 800 USD, w zależności od modelu, ponieważ oferują tylko klasyczne wejście .1/LFE, dzięki któremu zapewniają właściwą potęgę wybuchom i błyskawicom.

OK, oglądasz filmy w swoim salonie przy pomocy HT/1205 lub 1003, a wtedy wkrada się myśl: „Zastanawiam się, co może być lepszego niż to?” Odpowiedzią jest REL HT-3D. Ten system pozwala na poprawę dźwięku twojego kina w kilku etapach. Aby wykonać tę misję, której celem jest pełny system REL 3-D, będziemy potrzebowali dwóch lub więcej subwooferów HT.

Żeby lepiej zrozumieć kino domowe, zacznijmy od systemu Dolby 5.1. Każdy bardziej złożony tryb kinowy (7.2, 11.2 itd.) wymaga do prawidłowego działania doskonałego, podstawowego systemu 5.1. Chociaż wielu myli się, dzieląc 5.1 na 6 indywidualnych kanałów cyfrowych, bardziej przydatne jest podzielenie 5 głośników na trzy (3) grupy i zrozumienie ich przeznaczenia. Aby to wyjaśnić zbudujemy teoretyczny system oparty na głównym subwooferze HT/1508, tylnym HT/1205 i centralnym kanale podrzędnym T/7i.

1. Głośniki główne L-R/REL: Te dwa kanały są oparte na wysokiej jakości zestawie stereo, dlatego nie traktuj ich tak, jakby ich umiejscowienie było kwestią wyłącznie wygody i estetyki. Postaw je we właściwym miejscu, a Twoje kino domowe, pomyl się – a będzie brzmiał płasko i nudno. Dlaczego? Ponieważ te dwa głośniki są odpowiedzialne za podstawowe wrażenia, za poczucie skali i za dokładne umiejscowienie wydarzeń w obrazie 3D. Aby uzyskać jak najlepszy efekt ustaw w menu amplitunera A/V wszystkie głośniki na pełny zakres.

Wskazówka dla profesjonalistów
Aby uzyskać najlepszy dźwięk, spróbuj wykonać adaptację akustyczną w swoim kinie zamiast korzystać z elektronicznej korekcji akustyki pomieszczenia. Kolumny określ w menu jako Large/Full Range i unikaj używania ustawień opóźnienia lub poziomu siły głosu.

2. Kolejnym elementem do ustawienia jest kanał centralny i odpowiadający mu klasyczny subwoofer REL (seria T/i lub seria S), często określany jako najważniejszy głośnik w kinie domowym. Praktycznie WSZYSTKIE dialogi i zdarzenia zachodzące na ekranie odbywają się za pośrednictwem tego głośnika, dlatego potwierdzamy, jest on niezwykle ważny. Zwykle stosujemy w tym miejscu modele REL-a z głośnikami skierowanymi do przodu –T/7i lub większe. Wybierz klasyczny subwoofer REL-a (podłącz go do kanału centralnego) z łączem wysokopoziomowym (High Level Connection), aby wykreować nową charakterystykę przestrzenną, która oddziela dobre kino domowe od znakomitego.

Wskazówka dla profesjonalistów
Ustaw w AVR lub procesorze kolumny na Large/Full Range. Ręcznie dostosuj w menu poziom ustawień głośników, przełączając się między L i C, a następnie sprawdzając kanały R i C, aby upewnić się, że ich poziom jest prawidłowy. Zacznij od opóźnienia ustawionego na 3 (w stopach lub metrach, jeśli w ustawieniu metrycznym), a następnie zwiększ liczbę do 4 w tak drobnych krokach, jak pozwala na to amplituner A/V lub procesor A/V. Gdy zwiększasz opóźnienie (dla gitarzystów ten efekt jest podobny do dodania niewielkiej ilości pogłosu) niższe ustawienia dają ostrzejsze, twardsze spółgłoski, a większe ustawienia dają bardziej miękki, łagodniejszy dźwięk.

Ważne, abyś poświęcił trochę czasu na uważne posłuchanie ścieżki dźwiękowej filmu, który znasz. Dzięki temu sprawisz, że kanał centralny będzie idealnie pasował do sceny dźwiękowej stworzonej przez główne głośniki L-R, wystarczy odrobina cierpliwości. Generalnie kierujemy się zasadą, że stosujemy jak najmniejsze subwoofery REL, ponieważ zdecydowana większość głośników centralnych, gdyby stanowiły połowę pary stereo, byłaby odpowiednikiem skromnego głośnika podstawkowego. Ten subwoofer jest pierwszym krokiem do radykalnej poprawy twojego kina domowego.

3. Głośniki surround/dopasowanie subwoofera z serii HT lub Classic REL: Głośniki surround są odpowiedzialne za ogólną przestrzeń, w której Ty, widz/słuchacz przebywasz, biorąc udział w tym niezwykłym wydarzeniu, jakim jest film. Zasadniczo, trzy przednie głośniki są odpowiedzialne za przednią, jedną trzecią ogólnej przestrzeni dźwiękowej i znaczną część precyzyjnej lokalizacji źródeł przed nami.

Głośniki surround są w stanie wykreować tylne 2/3 przestrzeni, więc kupując te głośniki – nie oszczędzaj na nich. Jeśli chodzi o model używanego tutaj subwoofera HT, średniej wielkości HT, taki jak HT/1205, zdziała cuda, nie tylko dodając niesamowitą dynamikę, ale także zapewniając obecność tzw. „efektów Foleya”, używanych po to, aby dana scena na ekranie zapadała w pamięć. Delikatne ruchy stworzeń czających się tuż poza ekranem stają się przerażające, gdy REL wykreuje przestrzeń ogromnej jaskini, w której przebywają.

Wskazówka dla profesjonalistów
Ponownie zacznij od ustawienia głośników w menu A/V jako Large/Full Range. Dopasuj ich poziomy do poziomu przednich kolumn L i R. W niewielkich pokojach zacznij od opóźnień tak małych jak 6′ (2 m) i zwiększaj je od tego momentu. W przypadku sal kinowych średniej wielkości, takich jak duży salon, powinniśmy zaczynać od 9 stóp (3 m). Im wyższa liczba, tym większa przestrzeń, którą wykreujemy.

W ramach tego bloga przedstawiliśmy kilka porad, które pozwolą właścicielowi kina DIY na zbudowanie za pomocą prostych, stosunkowo niedrogich działań ścieżki do osiągnięcia wyników podobnych do tego, do czego aspiruje skromna sala kinowa na poziomie „reżyserskim”. Końcowy produkt, odpowiednio skonfigurowany przy użyciu wskazówek, którymi podzieliliśmy się z czytelnikami, pozwala odblokować hiperrealistyczny dźwięk à la Hollywood, aby zabrać Ciebie, widza, w głąb filmu i umieścić cię w samym środku akcji, która może zmieniać się w jednym momencie – z małej i intymnej po niezwykle dynamiczną i ekscytującą. Osiągnięcie tych wyników wymaga jednak podjęcia wysiłku i samodzielnego dokonania oceny dźwięku.

Chociaż dla wielu może to się wydać onieśmielające –– bezpieczeństwo korzystania z mikrofonu i preferencji innej osoby może wydawać się kuszące, ale wyniki tych działań są najczęściej mdłe i mało inspirujące–– podajemy Państwu dokładną mapę drogową i zachęcamy, aby zrobić to samodzielnie, ponieważ daje to o wiele więcej przyjemności i gwarantuje znacznie lepszy dźwięk z Waszego kina domowego. Teraz po prostu idźcie i cieszcie się filmem!

Przeczytaj o 3D w kinie domowym, część 1: Rozszerzenie do REL 3D